Bureau Lente traint assessoren ROC’s van Amsterdam en Flevoland

De ROC’s van Amsterdam en Flevoland verzorgen middelbaar beroepsonderwijs op moderne mbo-colleges in Amsterdam, Amstelveen, Hoofddorp, Hilversum, Almere en Lelystad.  Elk mbo-college heeft een eigen opleidingsaanbod en een aantal specialismes. De beroepspraktijk is overal op school zichtbaar en voelbaar.

ROCvA en ROCvF zetten daarbij sterk in op kwalitatief hoogwaardig onderwijs met veel aandacht voor de individuele student. Kleine opleidingsteams met hun eigen studenten vormen afzonderlijke, gezellige, eenheden binnen een schoolgebouw.

In het kwaliteitsplan staat expliciet op welke manier de colleges de kwaliteit van het onderwijs willen verbeteren. Het gaat dan om thema’s als professionalisering, de kwaliteit van de stages en het bestrijden van schooluitval. Hierbij wordt voortdurend gestreefd naar verbetering, het creëren van nieuwe mogelijkheden en het benutten van kansen. Deskundigheid vormt hiervoor de basis. Ook op het gebied van toetsing en beoordeling.

Assessoren
Om de kwaliteit van betrouwbaarheid van de beoordelingen te borgen en de deskundigheid van de assessoren op peil te houden, trainen ROCvA en ROCvF regelmatig assessoren op hun rol en taken. Hierbij is het van groot belang dat de training optimaal is afgestemd op de specifieke eigenschappen, wensen en doelen van de betreffende opleiding.

“Op verzoek van een aantal opleidingsmanagers vanuit het domein Techniek en Technologie, wilden we assessorentrainingen organiseren, gericht op de examenproducten en het voeren van een eindgesprek”, zegt Yvonne Ris.

Waarom Bureau Lente?
“Voor onze trainingen waren we op zoek naar maximale flexibiliteit en maatwerk. Snel schakelen en direct contact tussen school, trainers en docenten zijn daarvoor essentieel.”

“In het verleden hadden we al eens eerder met Monique Bulle en Jeanne Hup gewerkt voor vergelijkbare trainingen. Dat is ons toen zeer goed bevallen. Zowel in de offertefase als in de uitvoering bleken ze zeer deskundig, slagvaardig en flexibel. Het feit dat je direct contact hebt met de trainer maakt dat je snel kunt schakelen en zo de training optimaal kunt afstemmen op de doelgroep.”

“Bureau Lente heeft het afgelopen jaar 2 verschillende trainingen verzorgd”, zegt Lisenka Skiczuk, beleidsmedewerker van ROCvA. “Een groep werd getraind op het voeren van het eindgesprek (2 dagdelen) en andere groepen werden getraind op de proeve van bekwaamheid (3 dagdelen). Daarbij is wel voor elke groep maatwerk verzorgd. Dat betekent dat er steeds is gewerkt met eigen examens. Eén dagdeel was specifiek gericht op het vergroten van de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid. Veel aandacht dus voor het vak van assessor en de direct toepassing van de training, zo authentiek mogelijk.”

Enthousiast
“Het unieke aan de trainingen van Bureau Lente is dat ze specifiek voor techniek zijn ontwikkeld en dat er ook gewerkt kon worden met de specifieke examens en examenprocessen” voegt Yvonne Ris toe. “Bijkomend voordeel was dat docenten uit verschillende teams de trainingen volgden, wat de uitwisseling en samenwerking tussen de verschillende teams bevorderde.”

 

 

 

 

 

 

Bureau Lente bestaat 1 jaar!

Time flies when you’re having fun!

Het is inmiddels alweer een jaar geleden dat wij – Jeanne Hup en Monique Bulle – de stoute schoenen aantrokken om voor onszelf te beginnen. Bureau Lente, specialist op het gebied van onderwijsadvies, toetsing en examinering, ging een jaar geleden van start en we hebben al heel veel leuke en uitdagende projecten mogen doen voor onze klanten. Een kleine greep uit ons assortiment: updaten en digitaliseren van een Handboek Examinering, advies en ondersteuning bij het opzetten van een examenbureau, verzorgen van trainingen en certificering BKE en SKE in het hoger onderwijs, trainingen examinering voor examinatoren, examencommissies en vaststellers in het MBO, werkateliers kalibreren, en niet te vergeten onze speeddates voor examencommissieleden tijdens het NVE-congres.

De organisatie staat inmiddels als een huis en we zijn nu, na de vakantie, weer helemaal klaar voor het nieuwe schooljaar!

We bedanken alle klanten die met hun vertrouwen hebben gezorgd voor zo’n geweldig eerste jaar voor Bureau Lente!

Bedankt! en we gaan er weer een heel mooi jaar van maken!

Geslaagd!

Als je je, zoals ik, elke dag zakelijk bezighoudt met examinering en toetsing, dan ontwikkel je een professionele afstand tot het onderwerp. Je objectiveert en denkt vooral in termen van processen, structuren, handboeken, criteria, controles en verantwoording. Op zich prima, maar hierdoor zou je wel eens kunnen vergeten hoe verschrikkelijk belangrijk zo’n examen is voor de direct betrokkenen: de leerlingen. Rationeel weten we dat wel, maar emotioneel?

De afgelopen weken had ik het ‘genoegen’ om het examentraject weer eens van de andere kant mee te maken. Niet bij een cursus voor mezelf, maar als moeder van een Vwo-leerling. En dat is nog veel erger dan wanneer je het zelf ondergaat. Je kunt er namelijk helemaal niets aan doen en kunt alleen maar vaststellen dat de emoties alle kanten op stuiteren en dat het ‘E-woord’ het gezin gedurende minimaal anderhalve maand domineert. En, zoals het een goed thriller betaamt, spannend tot het eind.

Een week geleden zaten we dan ook in grote spanning; zou ze geslaagd zijn? Moet ze een herkansing?

En om 16.41 uur kwam dan eindelijk het verlossende woord en kon de vlag uit. Mijn jongste dochter bleek geslaagd! En, erg belangrijk voor haar, met geen enkele onvoldoende op haar cijferlijst. En toch al die stress dus …

Ik kon weer eens aan den lijve ervaren hoeveel er dus afhangt van zo’n examen. Het verschil tussen een jaar overdoen of – in haar geval – de vrijheid om nu een tussenjaar te doen, met veel ontdekken, ervaren en leren, in de vorm van werken en backpacken.

Met zoveel leerlingen voor wie er zoveel op het spel staat, kun je het belang van een goede examenorganisatie nauwelijks overschatten.  Al door het jaar heen moeten alle tentamens goed georganiseerd en gedocumenteerd zijn, procedures moeten helder zijn voor zowel leerlingen, ouders als docenten. Criteria moeten helder zijn, evenals timing. En ook eventuele bezwaarprocedures. Het lijkt gelukkig op veel scholen bijna ‘vanzelf’ te gaan, maar er wordt achter de schermen vaak heel professioneel aan gewerkt. Pas als het misgaat, zoals dit jaar bij het Calvijn College, blijkt dat het allemaal niet helemaal vanzelfsprekend is.

Ik weet weer even heel goed waar ik het allemaal voor doe.

Leerzaam dus. Maar blij dat we er vanaf zijn. Dit wil je niet al te vaak doen … 😉

 

Yes! Handboek Examinering is af! En nu …?

Sinds enige tijd kom ik als adviseur bij een mbo-instelling die de kaders van de examinering heeft aangepast om het beter te laten aansluiten bij de landelijke eisen. Dat betekent dat de organisatiestructuur nu duidelijker in beeld is gebracht en dat het Handboek Examinering geheel opnieuw is geschreven. So far so good!

Papier is geduldig
We zien helaas vaak dat een Handboek Examinering met de beste bedoelingen is geschreven maar vervolgens een papieren tijger wordt en ongebruikt in een la verdwijnt. Deze mbo-instelling wil dit absoluut voorkomen. Het Handboek is geschreven als naslagwerk voor de verschillende actoren. Dat betekent dat naast beschrijvingen van de organisatiestructuur, een organogram met daarin duidelijk onderscheid tussen zorgen en borgen, ook stroomschema’s van examenprocessen zijn opgenomen. Deze examenprocessen zijn verder geconcretiseerd in zgn. werkinstructies. Als examen-actor kan je het Handboek Examinering naslaan op het examenproces waar je bij betrokken bent en vervolgens zien waar je staat in het proces, wat je taken zijn en welke hulpmiddelen je kunt (of soms moet) gebruiken. We zijn nu bijna op het punt dat het af is. Er ligt hier dus binnenkort een prachtig Handboek Examinering (inclusief werkinstructies) waaraan heel hard gewerkt is, dat voorgelegd en besproken is met diverse groepen, het akkoord heeft  van de examencommissie én is vastgesteld door het CvB. Maar dan?

Doorpakken
Als je echt wilt zorgen dat je Handboek een levend en nuttig document wordt dan kun je niet vroeg genoeg beginnen met het nadenken over en werken aan de implementatie. Hoe faciliteer je de onderwijsteams in het gebruik ervan? Een mooi eerste stap is: vier het succes en deel de informatie met de onderwijsteams. Organiseer bijvoorbeeld een feestelijke studiedag rondom examinering. Laat onderwijsteams nadenken over de verschillende stroomschema’s en hun taken erin. En er met elkaar over praten. Het Handboek Examinering zou hun leven makkelijker moeten maken en vragen wegnemen. Het moet hún levende document worden. Dus moeten ze het ook als hún document zien. Zo kun je eenheid binnen de onderwijsinstelling creëren zonder de eigenheid van de diverse opleidingen en locaties in de weg te zitten. En ga je samen voor een waardevol diploma. Consistent en steeds opnieuw.

Steekproef praktijkbeoordeling examinering mbo

Het is een drukke tijd in mbo-examenland, voor studenten, beoordelaars én examencommissies. Er staat nogal wat op het spel, voor heel veel studenten, dus alles moet vlekkeloos verlopen.

Steekproef
Examencommissies zijn gelukkig inmiddels goed doordrongen van de wettelijke eis dat zij de examenkwaliteit moeten borgen (zie WEB art. 7.4.5a/ WHW 7.12c) en daarmee dus goed zicht hebben op afname en beoordeling.

We krijgen nog wel vaak vragen over wat een examencommissie nou moet doen als het gaat om het afnemen van de steekproef van de praktijkbeoordeling. Allereerst: het is niet verplicht om een steekproef te doen. De wet zegt alleen dat de examencommissie de kwaliteit van examinering moet borgen. Ga dus eerst na waarom je een steekproef wil doen. Zijn er geen andere manieren waarop je grip krijgt op de kwaliteit? Denk bijvoorbeeld aan analyseren van zelfevaluaties beoordelaars of gebruik maken van studentevaluaties.

Toch zien we dat er veel steekproeven worden uitgevoerd, met name bij praktijkbeoordelingen (onder meer van proeves van bekwaamheden, assessments en vaardigheidsexamens). En hier is dat zeker een goed plan! Want juist omdat het in de praktijk wordt geëxamineerd, heb je er minder zicht op als examencommissie. Door een steekproef uit te voeren krijg je dus grip op de examenkwaliteit. So far, so good.

Maar wat ga je dan doen tijdens die steekproef? Denk daar goed over na en zorg dat de steekproef-uitvoerders (vaak leden van een examencommissie) genoeg handvatten hebben waarmee ze de steekproef kunnen uitvoeren. Moet je kijken of de praktijkbeoordelaar op de juiste wijze beoordeeld? Moet je de examensetting beoordelen? Moet je schaduw-beoordelen?

Zin en onzin van een steekproef
Toen we onlangs ergens werden ingehuurd om een steekproef af te nemen, bleek dit helaas mosterd na de maaltijd. Het formulier dat we meekregen was bedoeld om de beoordelaar te observeren tijdens het afnemen van een CGI en daarmee iets te kunnen onderzoeken over afname condities en de deskundigheid van de beoordelaar. Een heel goed formulier, fijn in gebruik! We kwamen echter terecht in een afsluitend gesprek tussen de student en de beoordelaar waarin deze vooral complimenten gaf aan de student en tips voor de toekomst. Dat was een fijne afsluiting voor de student, maar de steekproef op die locatie was niet meer uit te voeren. Je hebt niet de informatie gekregen die zinvol is voor de examencommissie als het gaat om het borgen van examenkwaliteit.

Dus als je er eenmaal zeker van bent dat de steekproef een goed instrument is, zorg dan voor een correcte planning én zorg ervoor dat de betrokkenen ook weten wat de steekproef-uitvoerder komt doen.

Druk, druk, druk
Drukke tijden voor examencommissies als het gaat om het borgen van de kwaliteit van afname en beoordelen. Handen tekort? Wij komen u graag ondersteunen! In het mbo én het hoger onderwijs.