Training
Basis didactische
bekwaamheid (BDB)
Beginnende docenten
Korte omschrijving
De BDB-training is bedoeld voor startende hbo-docenten die hun didactische basis willen versterken. Je werkt aan essentiële docentcompetenties zoals lesgeven, begeleiden, toetsen en reflecteren op je rol. Met theorie, praktijkopdrachten en feedback ontwikkel je jezelf tot een professioneel en bekwaam docent.
Wat mag je verwachten?
Sterker voor de klas, zekerder in je vak
De BDB-training is een interactieve leerervaring waarin je werkt aan je rol als docent in het hoger onderwijs. Theorie, casuïstiek, oefenen en intervisie wisselen elkaar af, zodat je steeds de vertaalslag maakt naar je eigen praktijk.
Je traint plenair én in kleine groepen, werkt zelfstandig aan opdrachten en brengt het geleerde direct in de praktijk. Je ontwikkelt je didactisch vermogen, leert planmatig werken aan je professionele ontwikkeling én vergroot je toetsbekwaamheid.
Voor wie is deze training?
Voor startende docenten in het hoger onderwijs die willen groeien in hun rol en grip willen krijgen op het vak van lesgeven.
Na afloop:
- Kun je het geleerde toepassen in je eigen onderwijspraktijk
- Heb je je docerende en didactische vaardigheden versterkt
- Heb je zicht op je professionele ontwikkeling als docent
- Heb je meer grip op toetsing (in samenhang met de BKE)
- Is je persoonlijke onderwijsvisie verder gevormd
Onderwerpen
- Doceren en activerende didactiek
- Studenten begeleiden en motiveren
- Onderwijs ontwerpen en leeruitkomsten formuleren
- Afnemen en beoordelen van een toets.
- Toetsing en feedback geven
- Professioneel docentschap en reflectie
- Feedback gebruiken uit verschillende bronnen
Opbouw training
De training bestaat uit meerdere bijeenkomsten waarin theorie, oefenen en intervisie worden afgewisseld. De bijeenkomsten zijn verweven met zelfstudie en praktijkopdrachten.
Tussen de sessies pas je het geleerde toe in je eigen onderwijs en verzamel je bewijsstukken voor je portfolio. We begeleiden je stap voor stap in de opbouw en afronding hiervan.