Training
Effectieve Feedback
Ervaren én beginnende docenten
Korte omschrijving
Van feedback als actie naar feedback als betekenisvol proces.
Feedback is meer dan eenmalig commentaar: het is een proces dat actief bijdraagt aan leren en ontwikkeling. In deze training verschuiven we de rol van feedback van ‘product’ naar ‘proces’. Je krijgt handvatten om feedback betekenisvol in te richten, zodat studenten er echt iets mee doen én jij er als docent energie door krijgt
Wat mag je verwachten?
Deze training is maatwerk en de inhoud wordt vooraf afgestemd op de wensen en het niveau van de opleiding en de deelnemers.
Een interactieve training waarin je leert feedback betekenisvol in te zetten als onderdeel van het leerproces. Je reflecteert op je eigen feedbackgedrag, onderzoekt hoe studenten feedback ontvangen en ontdekt wat nodig is om feedback écht leerbevorderend te maken.
Door theorie en praktijk te combineren, werk je aan feedbackvaardigheden die passen bij jouw onderwijspraktijk. Je oefent met concrete situaties, ontwikkelt formats en bouwt aan een feedbackcultuur waarin studenten meer eigenaarschap nemen over hun leerproces.
De training sluit aan bij jullie eigen casuïstiek, zodat wat je leert direct toepasbaar is. Zo maak je van feedback geen verplicht nummertje, maar een waardevolle dialoog die ontwikkeling op gang brengt.
Voor wie is deze training?
Deze training is bedoeld voor docenten in het mbo en hbo, zowel beginnend als ervaren, die feedback willen inzetten als motor voor leren.
Ook toetscoördinatoren en onderwijskundige professionals die werken aan feedbackbeleid of -cultuur zijn welkom.
Je herkent je mogelijk in één van deze situaties:
Je geeft feedback, maar studenten doen er weinig mee
Je wilt eigenaarschap en zelfreflectie bij studenten versterken
Je zoekt naar manieren om feedback cyclisch en leergericht te maken
Je wilt als team tot een gedeelde feedbackaanpak komen
Leerdoelen
- Ontwikkelen van feedbackgeletterdheid van docenten en studenten.
- Tools voor het vergroten van feedbackgeletterdheid bij studenten
- Stimuleren van betrokkenheid van studenten in het eigen leerproces.
- Beoordelings/evaluatie-instrumenten inzetten voor het geven van effectieve feedback.
- Implementeren van effectieve peerfeedback.
- De feedbackdialoog
Opbouw training
Hoewel maatwerk de norm is, kan een trainingslijn er als volgt uitzien:
- Week 1 – Kick-off:
Intakegesprek of inventarisatie van leerbehoefte. - Week 2 – Theoriefase & voorbeelden:
Inleiding in effectieve feedback, inclusief formats en werkvormen. - Week 3 – Praktijksessie:
Oefenen met concrete cases, reflectie en peer-feedback. - Week 4 – Implementatieplan:
Opstellen van een actieplan voor eigen onderwijspraktijk. - Vanaf week 12 – Terugkomsessie met 360° feedback:
Gezamenlijke terugblik op ervaringen, resultaten en vervolgstappen.