Voordat onze e-learning voor beoordelaars live gaat, vroegen we tien testers om feedback. Wat ze deelden, was zó waardevol dat we het graag met je delen.
Een kijkje achter de schermen.
Er wordt hard gewerkt aan de nieuwe e-learning voor beoordelaars bij Bureau Lente. Voor ons ook nieuw: een online leeromgeving waarmee beoordelaars hun kennis over examinering kunnen versterken op een flexibele, praktijkgerichte manier.
Maar voordat een e-learning live kan, moet er natuurlijk wel getest worden.
En dat deden we grondig: niet alleen door onszelf maar ook door onze klanten.
Tien testers, veel waardevolle feedback
Wat bijzonder om te zien: maar liefst tien mensen meldden zich aan om onze e-learning te testen.
Iedereen nam uitgebreid de tijd om de modules te doorlopen en hun ervaringen te delen via een vragenlijst.
Sommigen gingen zelfs nog een stap verder en stuurden aanvullende opmerkingen en ideeën.
Die betrokkenheid maakt ons blij, want juist door deze feedback wordt de e-learning alleen maar beter.
Wat viel op?
De algemene indruk van de testers was positief.
De e-learning werd als gebruiksvriendelijk, relevant en helder opgebouwd ervaren.
De structuur en instructies sluiten goed aan op de praktijk van beoordelaars, met name van praktijkbeoordelaars. Precies de doelgroep waarvoor we deze e-learning ontwikkelen!
En dat is belangrijk, want in de praktijk krijgen beoordelaars vaak weinig tijd of ruimte om zich verder te professionaliseren.
Met deze e-learning willen we daar verandering in brengen: laagdrempelig leren, met directe aansluiting op de eigen werkpraktijk.
Verbeterpunten en ideeën
Natuurlijk kwamen er ook mooie suggesties naar voren. Daarvoor test je tenslotte.
De testers gaven onder andere aan:
- De e-learning kan op sommige plekken wat minder tekst bevatten.
- Er mag meer aandacht worden besteed aan de onderbouwing van examens: wat neem je op en wat juist niet?
- Wettelijke kaders kunnen beter worden toegelicht.
- Het toevoegen van een korte toets per onderdeel in plaats van één eindtoets zou de leerervaring versterken.
- En: misschien nog wat extra interactie toevoegen, zoals korte reflectievragen of voorbeelden uit de praktijk.
Allemaal waardevolle adviezen waar we de komende weken verder mee aan de slag gaan. 💪
Wat de e-learning wél en niet doet
De e-learning biedt beoordelaars inzicht in het hele proces van examinering:
van de rol en verantwoordelijkheid van de assessor tot het herkennen van beoordelaarsvalkuilen en het borgen van kwaliteit.
👉 Belangrijk: de e-learning richt zich op kennis en bewustwording en niet op vaardigheidstraining.
Wie wil oefenen met beoordelen van examens, doet dat in een aanvullende, compacte praktijktraining op maat.
Scholen blijven verantwoordelijk voor de deskundigheid van hun assessoren. Een beoordelaar die alleen de e-learning heeft gevolgd, is dus nog geen eerste assessor. Maar na een korte praktische training waarin deelnemers met hun eigen examens oefenen wél.
Klaar voor de volgende stap
De feedback van onze testers helpt ons om de e-learning verder te verfijnen, zodat die nog beter aansluit bij de praktijk.
Een waardevolle stap richting een toegankelijke, flexibele manier om beoordelaars te ondersteunen in hun professionalisering.
Ben je nieuwsgierig geworden of meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie?
👉 Neem contact op via info@bureau-lente.nl
