Hoe eerlijk is een praktijkexamen als de ene student beoordeeld wordt bij een goed georganiseerde leerwerkplek en de ander bij een rommelige praktijklocatie zonder heldere begeleiding? Steeds meer mbo-opleiders stellen
We komen op veel mbo-scholen en trainen regelmatig examencommissies – van leergangen tot verdiepende trainingen. Natuurlijk komt Loopbaan en Burgerschap (LOB) ter sprake, maar eerlijk het krijgt tot nu toe
In het onderwijs wint efficiëntie terrein. Verslagen en formats vervangen al jaren het echte gesprek met de student. Dat lijkt handig en kost weinig tijd tot je je afvraagt: weten
Tijdens een training ‘Verdieping Examencommissie’ kwam het ter sprake. We hadden het over toetskwaliteit, betrouwbaarheid en wat je als examencommissie precies moet borgen. Totdat een van de deelnemers zijn hand
Steeds meer opleidingen stappen over op holistisch beoordelen van studentproducten. Mooi, maar ook spannend. Want hoe zorg je er als team voor dat je oordelen goed op elkaar afgestemd zijn?
De afgelopen jaren is er veel aandacht in het mbo voor lerend kwalificeren (voorheen Anders verantwoorden van het diplomabesluit). Lerend kwalificeren is een vorm van afsluiting van de opleiding, waarbij
Samen met mijn collega Inge de Jager waren we aanwezig bij de jaarlijkse presentatie van de Staat van het Onderwijs tijdens een congres in DeFabrique in Utrecht op 17 april.
De afgelopen maanden ben ik helemaal ondergedompeld in mijn afstudeerthesis (master Onderwijswetenschappen aan de OU) en eet, droom en denk ik bijna alleen nog maar aan peerfeedback 😊. Peerfeedback is
Op 22 november jl. waren we bij het ‘Symposium Valideren #LLO’ over hoe je leer- en werkervaring kunt waarderen. Een van de workshops die we daar volgden, was van het