Festival Leren van toetsen

Collega Inge en ik waren op het festival Leren van toetsen, georganiseerd door
Platform Leren van toetsen en gehost door De Haagse Hogeschool / The Hague University of Applied Sciences.  Zelden zo’n leuke en inspirerend congres meegemaakt!

Ik denk dat de naam Festival leren van Toetsen echt een hele goede naam is. De sfeer zat er goed in, de drank vloeide rijkelijk (oh nee, toch niet ;-)) én we hebben ook nog eens heel veel geleerd!

Het was een inspirerende dag waarover we afgelopen maandag op kantoor tijdens ons weekoverleg zeker een half uur hebben gesproken.  

Wat neem ik mee van die dag?

  • Hoe vertrouwen én lef kunnen leiden tot een veel vrijer curriculum met blije en geïnspireerde studenten én docenten (met dank aan Marjolein Faassen en Arianne Luik-Knoester).
  • Dat het heerlijk is om met allerlei contacten van hogescholen te kunnen bijpraten en ideeën uit te kunnen wisselen.
  • Dat het kwartetspel dat ontwikkeld is door Erika Rob en Joyce den Heijer en getekend door Phine van Doorne een leuke gespreksstarter kan zijn. Wij hebben er in elk geval bij het uitproberen veel plezier mee gehad.
  • Dat de werkvorm Deep Democracy ons nog niet helemaal duidelijk is, maar wel aanzet om te kijken of we deze werkvorm effectief in trainingen voor examencommissies kunnen inzetten. We gaan ermee aan de slag!
  • Dat de Keynote van Renske de Kleijn goed aansloot op onze eigen ervaringen in trainingen Effectieve Feedback én een mooie wetenschappelijke onderbouwing is door het onderzoek dat ze doet op dit onderwerp. En een wetenschapper is geen wetenschapper als ze je niet ook laat zien waar de vraagtekens nog zitten. Inspirerend!

Kortom: we hebben echt een topdag gehad! Volgend jaar gaan we met het hele team naar dit congres!

Dank hiervoor, Festival Leren van toetsen- organisatie!